بیماری سفیدک سطحی جالیز

علائم بیماری :

اولین علایم درسطح زیرین برگها و مناطقی که در سایه قراردارند و یا با تراکم کاشت بالا، شروع می شود. شدت آلودگی به سن گیاه، میزان رطوبت و دمای محیط بستگی دارد. این علائم  به صورت لکه های کوچک سفید آردآلود روی برگها و ساقه ها و میوه هامی باشد که به تدریج سطح آنها را گرد سفیدرنگی فرا می گیرد. باتوسعة بیماری درطی مدت کوتاهی هر  دو سطح برگ را فرا می گیرد و موجب پیری زودرس برگها می شود. برگهای مبتلا سفید، خشک و شکننده می شوند. آلودگی شدید باعث پیچیده و زرد شدن برگها، کاهش رشد عمومی گیاه، ریزش گل ها و میوه ها و مرگ  بافت می شود.

رطوبت نسبی بالا شرایط محیطی را برای وقوع  آلودگی و بقاء کنیدی فراهم می کند ولی آلودگی به بیماری سفیدک پودری در رطوبت نسبی حتی کمتر از 50 درصد اتفاق می افتد. کنیدی عوامل سفیدکهای پودری برای جوانه زنی نیاز به حضور رطوبت آزاد ندارند و برعکس آب آزاد موجب اخلال در جوانه زنی کنیدی های آنها می گردد. آلودگی به بیماری سفیدک پودری در دمای 10الی32 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد. دمای مناسب برای گسترش بیماری20 الی28 درجه سانتی گراد است

 

عامل بیماری:

جنس قارچ های ذیل از مهمترین عوامل بیماری در سبزی و صیفی به شمار می آیند:
Sphaerotheca ،, Podosphaeria, Erysiphe Leveillula

 

گیاهان ميزبان:
این بیماری روی خیار، خیار چنبر، خربزه، طالبی، گرمک، کدو، هندوانه، کاهو، بادمجان، گوجه فرنگی و هویج خسارت وارد میکند.

مناطق انتشار:
بیماری سفیدک پودری در اکثر مناطق جالیزکاری از قبیل سواحل دریای مازندران، اصفهان، تهران، قم، همدان، کرج، خوزستان، شیراز، تبریز، بروجرد، ورامین و شهرری وجود دارد.

 

پایش و ردیابی:
بازدیدهای دوره ای از مزرعه به منظور پایش و ردیابی بیماری سفیدک سطحی ضروری است. برای مشاهده اولین آثار بیماری و شروع برنامه سمپاشی، لازم است پایش ها از قسمتهایی از مزرعه شروع شود که در سایه قرار دارند و یا بوته ها متراکم کاشته شده اند و پشت برگ ها مورد بررسی و پایش قرار گیرد.

 

کنترل بیماری :
مدیریت کنترل بیماری بایستی در مراحل اولیه بیماری و قبل از استقرار آن باید انجام شود . پس از استقرار بیماری گسترش آن با سرعت زیادی ادامه خواهد یافت و کنترل آن بسیار مشکل خواهد بود

 

کنترل زراعی:
 – نصب پدهای سلولزی در مسیر ورود هوا به گلخانه و تعویض به موقع آنها جهت جلوگیری از ورود اسپورهای عامل قارچ سفیدک سطحی
– تهویه مناسب گلخانه ازاهمیت خاصی برخوردار است. بیماری درگلخانه هایی با سازه های چوبی گسترش بیشتری دارد و مدیریت بیماری در این گلخانه ها به لحاظ عدم وجود تهویه مناسب و ارتفاع کم مشکل است.
– رعایت فاصله کاشت مناسب

-خشک بودن زمین یا نهرهای آبیاری در فاصله دو آبیاری

-رعایت تناوب زراعی
-استفاده از ارقام مقاوم یا متحمل در دسترس
-امحاء برگ گیاهان آلوده در مراحل اولیه بیماری
– مدیریت علف های هرز و رعایت بهداشت گلخانه از جمله جمع آوری بوته های پیر و ضعیف
-اجتناب از مصرف بی رویه کودهای مرغی و پایه ازت

-مبارزه با کنه های خسارتزای گیاهی بخصوص کنه های تارتن

کنترل شیمیایی:
آزوکسی استروبین+ دیفنوکونازول (ارتیواتاپ) 32.5% SC

قارچ کشی سیستمیک که حاوی 200 گرم آزوکسی استروبین (مانع تنفس میتوکندری) و 125 گرم دیفنوکونازول (مانع سنتز ارگسترول) در لیتر با فرمولاسیون سوسپانسیون می باشد. ترکیب دو ماده موثر به گونه ای تنظیم و طراحی شده است که این قارچ کش دارای دو نحوه تاثیر متفاوت با ویژگی هم افزایی و دو عملکرد نفوذی و سیستمیک در برگ با قابلیت حفاظت از سطح زیرین برگ و همچنین حفاظت از برگ های جدید دارد. این سم به دلیل نحوه تاثیر و عملکرد دوگانه و استفاده از ترکیب اختصاصی مواد موثر به صورت ضربه ای و با اثر ماندگاری طولانی، هر گونه فرصت آلودگی و یا گسترش بیماری سفیدک پودری، در انواع سبزی و صیفی جلوگیری می کند.

 

فاصله آخرین سمپاشي تا برداشت محصول  برای خيار 2 روز و برای گوجه فرنگي3 روز مي باشد.

 

میزان مصرف:

در مزرعه مقدار 1 لیتر در هکتار، در گلخانه مقدار 0.75 در هزار لیتر آب، با دیدن اولین علائم بیماری در برگها

 

 

منابع مورد استفاده:

  • اعتباریان،ح.1381.  بیماری های سبزی و جالیز و روشهای مبارزه با آنها.انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.

2-  یگانه، م.1400. فهرست قارچکشهای ثبت شده. سازمان حفظ نباتات کشور.

3- پورکاظم، ا.1397.شناسایی و کنترل آفات و بیماری های سبزی و جالیز.
4- عابدی، و احمدوند، ر.1398. نشریه فنی آشنایی با آفات و بیماریهای گوجه فرنگی. موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

  1. Ko, W.H., Wang, S.Y., Hsieh, T.F., and Ann, P.J. 2003. Effects of sunflower oil on tomatopowdery mildew caused by Oidium neolycopersici. Journal of Phytopathology, 151(3), 144-148
    6. Kousik, C.S., Donahoo, R.S., Webster, C.G., Turechek, W.W., Adkins, S. T. and Roberts, P.D.2011. Outbreak of cucurbit powdery mildew on watermelon fruit caused by Podosphaera xanthiiin southwest Florida. Plant disease, 95(12), 1586-1586.
    7. Roberts, P., Paret, M. and Dufault, N. 2018. Powdery Mildew on Watermelon in Florida1 Department of Plant Pathology. UF/IFAS Extension, Gainesville, FL 32611, https://edis.ifas.ufl.edu/publication/PP342.

 

 

 

 

گردآوری و تنظیم کننده: مهندس هادی دادجو شرکت کیمیاسبزینه پویا